Één museum, twee gezichten
Museum Vekemans > Nieuws

schilderij van de maand juni 2020

Deze maand de Strijkster van Martin van Wordrager  (Klik op de afbeelding)
 
Martin van Wordrager, een Nederlandse schilder en etaleur, werd op 9 februari 1928 geboren in Ammerzoden. Hij trouwde met Helena Goesten en samen kregen ze vier zonen.
Als kind tekende Martin al op alles wat hij kon vinden. Zijn werk kenmerkt zich door de grote kracht waarmee hij zijn denkbeelden en gevoelens weet te uiten en waarbij alles direct raak is. Zijn dynamische contouren van mens en dier zijn neergezet in brede wervelingen, waarbij de verf rondspat in draden en uitlopers. De uitbundige kleurdiepte die hij weet te creëren doet soms denken aan de kleurkracht van glas-in-lood ramen.
 
Na de middelbare school volgde hij op de Leergangen in 's-Hertogenbosch de opleiding tot leraar tekenen. Na het behalen van zijn diploma volgde hij de opleiding tot etaleur-decorateur en daarna nog de opleiding reclame-assistent.
Zijn eerste schilderij "het Melkmeisje"maakte hij in 1947. Bij de inhuldiging van Koningin Juliana in 1948 kreeg hij de eervolle opdracht om een metershoog portret van de nieuwe koningin te schilderen. Daarmee maakte hij natuurlijk veel indruk in zijn geboortestreek.
 
Martin had een traditioneel klassieke opleiding gevolgd, maar daarin lag zijn hart niet. Dat was de reden dat hij ook niet erg productief was.
In 1954 verhuisde hij naar Hasselt om daar te werken als etaleur. Later leidde hij daar ook veel jonge etaleurs op. 
Hij bezocht veel musea en tentoonstellingen, waardoor hij in de ban raakte van het Vlaams
Expressionisme. Hij kwam in contact met Constant Permeke en via hem maakte hij kennis met de Cobra beweging en dat raakte hem diep. Dit was de stijl die hij wilde: dit was schilderen vanuit het hart. Hij brak met de tradionele schilderkunst en groeide uit tot de schilder, die we nu kennen.
 
Schilderde hij tot 1958 weinig, dat veranderde in de jaren 60 en 70. Hij had ontdekt dat hij via het expressionisme zijn gevoelens veel beter kon uiten. Hij ontwikkelt zich steeds meer en evolueert van een Vlaams "Permeke" expressionisme naar een "persoonlijk' expressionisme met bepaalde facetten, eigen aan de Cobra kunst.
Om zijn gevoelens beter op het doek te kunnen krijgen trok hij zich in de jaren 1970-1980 dikwijls terug, het liefst ver van de bewoonde wereld. Hij was dan te vinden in een primitief oud boerderijtje.
 
Zijn werken waren vooral te zien op tentoonstellingen in België, Nederland en Duitsland.
 
Hij was ook de medeoprichter in 1963 van de kunstenaarskring "Sakoura" (Japans voor kersenbloesem) met als doel kunstenaars samen te brengen en groepstentoonstellingen in te richten.
In 1990 verscheen er naar aanleiding van zijn 40-jarige schildersloopbaan het boek "Martin van Wordrager - 40 jaar op pad" en volgde er tevens een tentoonstelling in Galerie Albert te Hasselt.
 
De feitelijke doorbraak van hem als schilder vond plaats in 1996, toen hij werd ontdekt door galeriehouder Cees Clijsen uit Nuenen. Die was dermate onder de indruk van de kwaliteit en de bijzondere uitbeelding van de schilderijen, dat hij een groot deel van de collectie aankocht. Dat was het begin van een langdurige en vruchtbare samenwerking met als hoogtepunt een tentoonstelling in 2005 in museum Jan van der Togt in Amstelveen en de verschijning van het boek "Martin van Wordrager: Oogst van jaren".
 
 
 
 
 
 
Terug naar Nieuws