Vanaf 1 juli 2017 is Museum Vekemans aan de Stationsstraat 39 in Boxtel voor houders van de museumkaart gratis te bezoeken.

Het monumentale pand uit 1872 herbergt twee collecties. De collectie "Wasschen en Strijken" en de collectie "Brabant Goedgemutst", een collectie Brabantse klederdrachten en hoofdtooien. Collecties die op hun eigen vakgebied honderden jaren aan historie laten zien.

De eerst genoemde collectie geeft aan de hand van honderden jaren oude en meer moderne strijkbouten en andere strijkgereedschappen - en een grote verzameling schilderijen en tekeningen - een blik in circa vijfhonderd jaar geschiedenis van het wassen en vooral het strijken.

De collectie Brabant Goedgemutst gaat ook enkele honderden jaren terug. Centraal hierin staan de hoofdtooien en met name de poffer, het icoon van het Brabant van vroeger. Museum Vekemans herbergt de grootste collectie in Nederland van deze door de Brabantse boerenbevolking gedragen hoofdtooien en kleding.

Museum kaart
Activiteiten, nieuws en blogs